Vad som hände igår - varning långt inlägg!

Jag har funderat länge på om jag ska skriva ut vad som egentligen hände igår.
Eftersom jag kände mig väldigt ledsen och nere.
Men jag tänker göra det, dock vill jag understryka att kunden och jag har kommit överens och är inte ovänner nu.
Dock blir jag ledsen på mig själv att jag inte stod på mig.

Det började med att jag hade en kund inbokad för klippning. Han dök inte upp.
Jag ringer numret de lämnat vilket är deras hemnummer. Får tag i kunden och han säger att hans mamma ska ha avbokat tiden.
Det har hon inte gjort.

Jag erbjuder då honom att boka om tiden, har förståelse för att man kan glömma.
Han bokar om tiden till senare i veckan (detta hände i måndags)
Sedan ringer hans mamma och avbokar tiden igen, då informerar jag henne om att antingen får han boka in en ny tid (som inte behöver vara inom det närmsta) eller så måste jag fakturera honom för förlorad arbetstid (vilket även står på mina visitkort, ej avbokad tid debiteras)

Hon säger då att hon ska återkomma, vilket hon gjorde igår.
Och då säger hon att hennes son inte vill ha en ny tid utan att han vill vänta.
Då säger jag återigen att då måste jag skicka en faktura på förlorad arbetstid, hon frågar då om beloppet.
Då talar jag om att det är ju hela beloppet eftersom det är det jag förlorat, alltså 300 kr.
Hon säger då att det kan jag glömma, dom tänker inte betala hela beloppet och så kan jag absolut inte göra.
Jag kan fakturera vad jag vill men dom tänker minsann inte betala. Och dessutom så kommer det inte gå någon vart ändå säger hon.

Jag försöker hålla mig lugn och försöker förklara att jag självklart inte är ute efter att "klämma dom på pengar" utan att jag hellre ser att han bokar en ny tid. Förklarar att jag inte vill vara elak men att detta är mitt företag, min lön, mitt leverbröd.
Jag tar även ett exempel, att om en person per månad inte avbokar sin tid och inte dyker upp, om man gångar det med ett år vilket är 12 månader så blir det helt plötsligt 3600 kr jag har förlorat.
Därför kan jag inte bara "ge bort" en sådan sak.

Kunden säger då att hennes mormor varit frisör och att hon tydligen bara debiterade halva beloppet och att det stod på lappar hon fått från frisörförbundet.
Jag är inte med i något frisörförbund och tvivlade starkt på att dom kan styra över hur mycket man debiterar hur som helst.
Jag tog även exemplet med tandläkaren, körskolan, bilbesiktningen osv, alla företag som tar ut en avgift om du inte dyker upp, de flesta hela summan, förutom tandläkaren som tar ut cirka 50%

Efter mycket om och men orkade jag inte tjaffsa mer utan säger att vi ska strunta i det.
Lägger på och känner mig sjukt frustrerad eftersom jag har så lite kött på benen vad som gäller lagligt.
Jag pratar då med min kollega som sett en artikel i BLT om samma sak, dock gällde detta en nagelsalong i Sölvesborg.
jag ringde därför till konsumentombudsmannen i Karlshamn och frågade honom hur det ligger till.

Jag förklarade situationen och berättade allt som hade sagt och hur det låg till.

Han sa då att jag har 100 % rätt enligt lag att fakturera en kund som har en tid inbokad och sedan inte dyker upp.
Han sa även att jag kan driva mitt eget inkasso, alltså driva in skulden och då  (om dom inte betalar första fakturan) lägga på lagstadgade avgifter. Om det inte funkar kan jag även skicka skulden till kronofogden.
Jag frågade om råd hur jag skulle gå till väga och han tyckte verkligen att jag skulle fakturera kunden då jag har informationen på baksidan av mina visitkort (där jag även har tidsbokningen till kunden) samt att jag erbjudit kunden ett allternativ - att boka en ny tid.

Jag tycker alltid det känns jobbigt att behöva göra en sån sak.
Ta betalt trots att jag inte utfört ett arbete, men anledningen till att det inte utförts är ju för att kunden inte dykt upp.
Jag frågade även konsumentombudsmanne om jag borde ta en kontakt till via telefon med kunden. Och han rekommenderade mig till och med att spela in samtalet så jag hade bevis. Vilket är lagligt.
Det gjorde jag dock inte.

Jag ringde upp kunden igen och berättade om vad konsumetombudsmannen sagt, att jag har lagen på min sida att debitera hela beloppet.
Då började hon skrika "Ska du ringa och tjaffsa om dett IGEN? du sa att du skulle skita i det"
Jag tyckte dock att eftersom kunden varit så nonchalant och otrevlig när jag ringde första gången att jag borde ha debiterat dom.
JAG HAR ALDRIG FAKTURERAT EN KUND SOM INTE DYKT UPP.
Då sa hon till mig
"Du kan fakturera vad fan du vill, jag kommer inte betala. jag ska även sprida ut en massa SKIT om dig och hur jävla urusel du är. Att löshåret du sätter inte ens är äkta." (hennes dotter har satt löshår hos mig)
Allt detta är alltså påhittat.
För att jag ville fakturera henne ett belopp som jag har rätt till enligt lag.

Vi pratade en lång stund och jag lugnade ner henne och vi pratade ut om det. Till sist valde jag att strunta i hela grejen, och då säger kunden
"ja för mina barn tycker ju om att gå hos dig, dom är så nöjda och gillar dig jätte mycket"
Alltså från att jag var värdelös till att dom helt plötsligt var nöjda med mig.

Jag blir så illa berörd att man kan göra en sån sak. Ställa till med hot och elakheter för att få mig att inte debitera.
Jag frågar ju mig själv om detta är kunder jag vill ha i min salong.
Jag vet att det kanske låter skit fånigt, det låter fånigt i mina öron med, men jag vill verkligen inte ha missnöjda kunder.
OM någon är missnöjd med något vill jag att dom kommer till mig och talar om det så man kan reda ut det.
Jag gör verkligen allt jag kan för att hålla folk nöjda.

Att en kund vill förstöra för mig medvetet bara för att jag ville fakturera ett belopp dom är skyldiga mig är verkligen ofattbart för mig.

Det känns otroligt tråkigt att folk tycker att det är okej att behandla andra som skit.
För det var det hon gjorde, behandlade mig som SKIT rentutsagt!

Kommentarer
Postat av: Josephine (Makeuponista)

JAg vet inte vad jag ska säga, men eftersom ni är överens nu så kan du ju inte driva skulden vidare. Det tycker jag att du kan göra nästa gång det händer, stå på dig, kram! =)

2010-02-18 @ 19:46:09
URL: http://makeuponista.wordpress.com
Postat av: Pamsan

Jobbar själv med kunder, dock inom en helt annan bransch men ibland blir man mörkrädd. Det finns kunder som kan bete som skit bara dom får rätt osv. Det kan verkligen förstöra en hel dag. Man försöker i det längsta att vara snäll, trevlig och serviceminded men ibland rinner det ju över. Jag är imponerad över ditt tålamod. :)



Nästa gång, stå på dig och fakturera. Du kan ju även ha en text på fakturorna, om du inte redan har det, där det står vad som gäller med uteblivna tider osv!



Hoppas du får en bättre dag imorgon!

2010-02-18 @ 20:14:49
URL: http://pamsan.wordpress.com
Postat av: Stephy

Svar: Josephine! Ja i framtiden kommer jag inte ta en sådan här disskution utan debitera kunden istället!

tack så jätte mycket!



Pamsan! ja man blir mörkrädd, att folk är så snikna! Tack så mycket, försöker verkligen vara tålmodig men ibland blir man bara frustrerad!

Ska verkligen fakturera nästa gång!

2010-02-18 @ 20:17:37
URL: http://stylebystephy.blogg.se/
Postat av: Emma P

Shit vilken sjuk människa! Jag förstår om du inte vill ha dem som kund mer, jag skulle inte ens vilja se dem efter det. Eler ja, henne iaf, barnen ska väl inte få skit för att deras mamma är en häxa...

2010-02-18 @ 22:05:09
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Stephy

Svar: Emma P! synd bara att jag är så vek att jag inte står på mig :(

2010-02-18 @ 22:24:04
URL: http://stylebystephy.blogg.se/
Postat av: doolallymakeup

såna dumm och onda människor kommer alltid att finnas tyvärr -__- Blä på de! men man kan lära sig nått från det, nu vet du med helt säkerhet att du har rätt till nästa gång och har mer kött på benen att stå på dig iaf :) Och det är inte dåligt att du bryr dig om ditt rykte, det är det man lever på ju

Ha de bra

/kram Nicole

2010-02-18 @ 22:29:50
URL: http://doolallymakeup.blogg.se/
Postat av: Sanna

men lilla vän... ja fy fan för människor!

en del är inte kloka!

jag tycker du ska stå på dig nästa gång i o med det står på ditt visitkort att du debiterar vid ej avbokat besök!

det säger sig själv att man ska avboka om man inte kan komma. visst man kan glömma men i detta fallet så va det mer än en gång. vilken jävla dålig stil..

det är verkligen såna här människor som förstör ens vardag.. usch...

2010-02-19 @ 08:48:53
URL: http://mammatillebba.blogspot.com
Postat av: Stephy

Svar: Doolallymakeup! Ja vissa människor har ingen skam!

Nästa gång ska jag stå på mig!



Sanna! Ja det är sjukt dålig stil, ska verkligen stå på mig nästa gång en sådan här sak händer!

2010-02-19 @ 20:08:06
URL: http://stylebystephy.blogg.se/
Postat av: Becca

Jag är också frisör och sitter och gör nya visitkort just nu och ska skriva på baksidan att ej avbokad tid debiteras. Vi har varit med om detta ALLT FÖR MÅNGA GÅNGER på våran salong och jag tycker att det är så otroligt jäkla respektlöst att inte dyka upp. Det är precis som du skriver att det är ditt levebröd och din lön. Jag driver också eget och en klippning hos mig kostar 350:- (vi bor i en lite mindre stad). Jagvill gärna att dom pengarna ska komma in på mitt företagskonto och inte bli upplösta för att någon skiter i att avboka utan väljer att inte dyka upp. Och när man ringer säger dom "Aaha okej, jag har missat tiden alltså? Trist. Då bokar jag hos någon annan då för jag måste verkligen bli klippt." Hjärnblödning.com!

2012-04-08 @ 19:28:18
URL: http://frokenfurunas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin