Färga aldrig ett färgat hår!



Det brukar skapa en del förvirring om hur man ska lösa det när man färgar håret hemma att man inte får färga hela längderna.
Detta gäller främst när man har gråa hårstrån.

Om du INTE har grå strån så tycker jag det bästa är att alltid tona hela håret, inte använda sig av permanent färg alls, toning är dessutom lättare att få bort om du får för dig att du vill bli ljusare senare.

Men åter till ämnet.
Har du gråa hårstrån så måste du använda färg för att få det att täcka till 100 %, och är du orolig för färgskillnader som kan uppstå om du väljer en färg/toning så rekommenderar jag att du lägger färg i botten bara på utväxten, låt färgen sitta tills det är cirka 10 min kvar, då kan du spraya lite vatten försiktigt och sen massera ut på längderna och låt sitta sista stunden.

Anledningen till att man inte ska färga ett färgat hår är att pigmenten i färg är större än i exempelvis toning, dom lägger sig som lager på hårstråt och gör att håret blir grövre och mattare.
Även väteperoxiden som man blandar färgpigmenten är starkare i en färg än i en toning.
Därför sliter färgen!

Pigmenten i en toning lägger sig på ytan och är inte lika intentisva, vilket gör att håret fortfarande till viss del är "transparent" vilket skapar en känsla av glans och liv i håret!

hoppas ni hängde med! :) fråga på annars så svarar jag i kommentars fältet här under!

Kommentarer
Postat av: Ninni

Nu förstod jag lite mer - tackar tackar! :-)

2009-08-15 @ 21:19:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin