Nyårslöfte

I år har jag endast ett nyårslöfte.
Ett som jag är hundra procent säker på att jag kommer kunna hålla.

Jag har lovat mig själv att detta året ska dedikeras till att ge till andra.
Jag har funderat så länge på att börja ge mer, bli värdsförälder, fadder eller vad som helst.
Och nu känner jag att det är dags att ta tag i mig själv.

Börja inse hur mycket bättre man kan göra livet för någon annan, genom att bara ge lite av sig själv.
Jag möter ofta i mitt arbete som frisör unga tjejer som far illa.
Som blir utsatta hemma på ett eller annat sätt, tjejer som inte ens vill gå hem efter skolan, som bara önskar dom kunde fly. Och det gör så otroligt ont i mig.

Jag ser så många människor som lider och jag ser på mitt eget liv, hur mycket jag har, hur lycklig lottad jag är som har tak över huvudet, ett jobb att gå till och massor med mat på bordet.

Jag är trött på att stå i bakgrunden och se på.
Så mitt nyårslöfte är att börja ge. På alla sätt jag kan.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Jag började med en grej förra året.
Jag började le.
Det kanske låter skitskumt, men en så simpel sak som att le när man träffar folk, att le mot någon du möter på gatan, att le mot tjejen i kassan, bara le!
Vet ni vad jag fick tillbaka?
En jädra massa leénden! Det lönar sig så snabbt att visa lite hövlighet mot andra människor, man blir chockad över hur snabbt det ger resultat.
Jag kommer fortsätta le detta året, mot alla människor jag möter, så ofta jag bara kan.

Men jag ska också börja göra mer, min sambo och jag har funderat på att bli stödfamilj eller åtminstone kontaktpersoner.
Jag ska även försöka följa i min älskade systers fotspår.
Hon har föregående år engagerat sig enormt i andra människor.
Hennes största idol dog, Michael Jackson, och det öppnade hennes ögon. Hans största mål i livet var att försöka öppna ögonen på folk, få dom att förstå vad som är viktigt här i världen. Barnen, planeten, omtänke och humanitet! 
Min syster insåg att det är dag att göra världen till en bättre plats. Hur fånigt det än låter för vissa.
Hon har gjort insamlingar i MJ namn, hon har startat grupper som "Make a child smile" och har delat ut mat på stadsmissionen. Hon gör något aktivt, hon ger av sig själv på alla sätt hon kan.

Min poäng är att du behöver inte ge pengar.
Ge lite tid - Hjälp någon över gatan eller dela ut mat på stadsmissionen, ge lite kärlek - Ge den där personen som behöver det en kram, lämna in kläder du inte längre behöver eller använder! Släng dom inte!
Börja tänka på miljön, på andra människor.
Gör något aktivt för att göra livet bättre för andra människor, det kommer berika ditt eget liv!

Man kanske inte kan flytta berg, men alla kan lyfta smågrus.

Det är så lätt att tänka att man inte höver göra något för att förändra, för att förbättra.
Jag har alltid försökt så mycket jag har kunnat. Men i år vill jag göra ännu mer.
När jag var i Peru 2004 hade jag och min syster en insamling, vi åkte sedan runt på olika barnhem och delade ut alla möjliga saker vi köpte för pengarna, leksaker, mjölkersättning till bebisarna, schampo osv.
När jag jobbade på Café brukade vi vara tvugna att slänga hur mycket mackor och bakelser som helst. Jag tog med mig grejerna på vägen till tunnelbanan delade jag ut det till hemlösa. Varför slänga när någon kan äta det?

Som sagt du behöver inte donera en massa pengar om du inte vill, men du kan också göra något för andra!

jag avslutar med denna fina låten i sann MJ anda

What more can I give?



Kommentarer
Postat av: Makeuponista

Det låter som ett jättebra löfte! Resan till Peru låter rolig, det är så kul att ge! Hoppas att det här året kommer bli ett toppenår :)

2010-01-06 @ 10:43:38
URL: http://makeuponista.wordpress.com
Postat av: Stephy

Svar: Makeuponista! Tack så mycket! ja det var en givande resa :)

2010-01-06 @ 12:27:40
URL: http://stylebystephy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin