Svar till Marie



Jag fick en fråga idag angående blekning i håret av Marie, och tänkte jag skriver ett inlägg om det är fler som undrar!

Min första fundering Marie är, när du säger avfärgning och sedan infärgning. menar du då att din frisör först bleker din utväxt och sedan lägger på en kall toning?
Jag skulle dock säga att du färgar utväxten med lagom mellanrum, alltså 2,5 cm - 3 cm utväxt. speciellt om man gör slingor så är det svårt om det är för lite utväxt!

Om din frisör helbleker din utväxt, alltså lägger blekning i hela utväxten och sedan lägger in en toning för att få kallare nyans så borde du inte bli gul och fläckig.
Är det fläckigt beror det på appliceringen, att det inte blivit jämt.
Om det blir gult så är det för att blekningen inte suttit tillräckligt länge. alltså inte ätit upp tillräckligt mycket gula pigment.
Brukar du få sitta i värme och ungefär hur länge?

Om det är slingor din frisör gör, så är det "vanligare" att blekningen flyter ut och kan göra små fläckar i botten, så kallade tigerränder eller att blekningen sväller och "blöder" utanför paketet.
Men det låter i din beskrivning som att hon helbleker, och då borde det absolut inte bli så!

Betalar du så pass mycket som upp mot 2000 kr för att få utväxten plus håret klippt tycker jag ABSOLUT att du kan kräva mer, eller byt frisör!

Om din frisör ljusarefärgar ditt hår, alltså använder en färg för att ljusa upp så blir det i regel varmare nyanser, eftersom ditt eget hår alltid innehåller en del guld som kommer fram mer när man ljusarefärgar.
Då tycker jag du ska be om att få utväxten helblekt och sedan intonad i kalla nyanser!

jag har ju inte sett ditt hår. men om du vill så ta  bilder på hur det ser ut och maila mig på [email protected] så ska jag titta och se hur det ser ut!

men en råttfärgad utväxt brukar inte vara några problem med att få ljus, det är ju mer en mörkbrun/svart utväxt som är svår, eller ja en riktigt mörk utväxt!
det är även svårare om man ska ha slingor, då det blir kvar en del av din egen färg då!

Men som sagt maila över bilder om du vill och JA var inte rädd för att ställa krav på din frisör!

Kommentarer
Postat av: Marie

Ahhhh vilket underbart bra svar! :-) Jag ska försöka mixtra till lite bilder i Photo Booth när jag kommer hem och skicka till dig. :-)



Den här "processen" som frisören använder är med folieslingor (inte hela utväxten över hela huvudet), och först avfärgar med blekning (utan värme) och sen tonar in en kall (lilaaktig toning för att motverka gult). Det brukar ta över två timmar i alla fall, ganska mycket mer tror jag med av och infärg och klippning och fönng.



Nån gång har hon istället för att använda "vanlig" blekning ljusfärgat för hon sa att det var skonsammare (men också då med slingor i folie, ej penslat på all utväxt), och sen haft på en kall blekning. Men då kanske jag ska hålla mig ifrån den varianten med ljusfärg och på det kall toning alltså. Om det är svårare att få kallt vill säga, och en toning håller ju inte i så värst länge alla gånger heller, så det där kalla kanske inte varar tillräckligt länge för att vara värda prislappen på 2000:- då.



Kan det vara så att frisören ser ens fintrådiga och fjuniga hår och ljusfärgar för att de inte tror att de tunna stråna klarar blekningen utan att bli förstört och går av? I så fall borde de väl säga att det däremot blir svårt att bli "kall" blondin på den vägen, och fråga om man ändå vill ljusfärga istället för bleka utväxten? Kommunikation är viktig förstås, jag måste väl bli tydligare och sluta missförstå kanske. ;-)



Tack igen för ett grymt bra svar.

2009-09-09 @ 16:08:51
Postat av: Marie

Jag menar förstås att hon "sedan haft på en kall toning" efter ljusarefärgning, inte "kall blekning" efter. :-D

2009-09-09 @ 16:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin