Ingen varnade mig!

Jisses, ibland undrar jag vad jag har gett mig in  på.
Ingen varnade mig för hur förjäkla jobbigt det är att driva ett eget företag.
Många tänker nog ja men det förstår man väl!

och ja jag förstod till viss del! 
Tänkte fan va nice att jag kan jobba när jag vill, hur mycket jag vill osv!
men sedan slog det mig (ungefär som att sprigna in i en cementvägg med ansiktet före)
att man måste jobba ganska ordentligt hårt för att få ihop till alla utgifter man har.

Många av mina kunder tror att jag är stormrik på att vara frisör.
Jo visst,
jag tjänar sämre nu än vad jag gjorde när jag jobbade som telefonförsäljare!
slå det!

Visst det är mitt eget val. jag jobbar som sagt så mycket jag vill osv, och vill jag ha mer i lön så behöver jag ju bara jobba lite mer...

Men när lågkonjunkturen slår till i en liten stad där Volvo försörjde en hel del familjer som nu blivit av med sina jobb, så svider det lite då och då.
Efter en semester på två veckor då företagskontot rapar sand i en öken så känns det inte sådär jätte kul att vara egen företagare.

Det bör dock tilläggas att jag får skylla mig själv.
Jag älskar bra erbjudanden, älskar att kunna erbjuda mina kunder alla dom där produkterna som jag tycker om så mycket, men ofta svider det mer än det ger!
Man tjänar inga stora pengar på produktförsäljning!
Om man nu inte är några av dom största företagarna osv, jag är ju bara en liten mellanhand!

Ibland är jag så trött i huvudet, har sömnbrist för att jag är så orolig hela tiden över jobbet, ibland vill jag bara ge upp.
Men dagen efter den där hårda natten och jag går till jobbet och träffar alla mina fina underbara kunder så är det helt plötsligt värt det.

Jag älskar mitt jobb, och jag älskar att vara egen företagare!
Jag hade aldrig någonsin velat se mig själv framför en dator igen och ringa runt och sälja Omega 3.
Jag är sjukt nöjd med mitt beslut att ta mig själv i kragen och göra något med mitt liv.

Men det är inte alltid en dans på rosor!
Dock har jag växt extremt mycket som människa, jag försöker verkligen hålla koll på min ekonomi och inte ta dumma beslut.
Ibland tar jag snedsteg, men jag lär mig!

Så en varning till alla er som drömmer om egen firma, det är tufft innan man får den på fötter, och det kan vara tufft sen med!
Men nöjet att jobba för varje krona man får är verkligen en unik känsla.
Det är stor skillnad mot att vara anställd!


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag tycker du är grymt duktig som satsade på egenföretagande. Det är ingen dans på rosor i nästan nåt fall i början, och det kan dröja år innan det går så bra att man inte behöver känna ständig stress över att jobba tillräckligt och få iväg momsinbetalningar till skatteverket. Det är som du säger ett val man gör, men att folk verkligen tror att man blir tät av att just startat eget litet företag på direkten, det är nog snarare ett undantag än en regel.



Och även om det visar sig inte vara värt det efter en tids satsning, kan man ju ändå ha enorm nytta av erfarenheterna och i nya jobb längre fram. Man vet liksom vad man gett sig in på efter ett tag tror jag. Och det är allt annat än lätt för de flesta i början. :-)

2009-09-09 @ 16:24:03
Postat av: Sanne.

Sjukt bra att du skriver om det här.Många tror ju att vi frisörer har ett glamjobb där vi bara klipper och pratar massa skit med kunderna och fikar hela dagarna. VIlket inte är sanningen. Det är ett stressfullt jobb med dåliga tider och jävligt dåligt betalt. Jag ska öppna egen salong nästa år och fattar verkligen hur du känner. Lycka till i framtiden med ditt företag :)

2009-09-09 @ 18:46:32
Postat av: Stephy

Svar:

Marie: ja man stressar när man har för mycket jobb och samma när man har för lite! finns ingen balans direkt!



Sanne! vad roligt att du ska öppna egen salong! håller alla tummarna för dig att det ska gå super!

Ja väääldigt många ugna tjejer tror att det är det enklaste jobbet i världen men så är det absolut inte!

lycka till med allt! :D

2009-09-09 @ 22:19:42
URL: http://stylebystephy.blogg.se/
Postat av: SaintBella

Ännu en som blev drabbad av lågkonjunkturen på Volvo räcker upp sambons hand

Han förlorade sitt älskade nattjobb i Olofstöm för snart ett år sen, tycker så synd om honom. Tycker synd om alla som tvingas sluta sina jobb, jag fick också göra det.

Det vänder snart, för världen och för dig också =)

2009-09-12 @ 01:57:53
URL: http://saintbellabeauty.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin