Leep school of hair

Jag skrev första texten igår mitt i natten så nu har jag gjort om lite och lägger upp igen, har förtydligat osv :)

Min utbildning

Jag tog min frisörexamen från Leep school of hair i Malmö. Det är en privat utbildning som man själv får finiansera, utbildningen är på toalt 10 månader och är extremt intensiv!
du hittar deras hemsida här : http://www.leep.se/category/utbildningen/

Jag tog examen i augusti 2008 och det är alltså cirka 1 ½ år sedan.
När jag gick på skolan tyckte jag att den var bra, men kan inte uttala mig vad som här hänt/förändrats sedan jag slutade!
Jag kan inte heller jämföra med andra på marknaden då jag bara testat Leep.

Hur det var att utbilda sig till frisör

Skolan är så mycke tuffare än vad man tror. Det är inte lätt att utbilda sig till frisör.
Frisör är ett yrke med många faktorer, det är extremt mycket att tänka.
När man börjar utbildningen måste man vänja sig vid att helt plötsligt bli bedömd på allting man gör.
Bara det är tufft.
Man måste lära sig att vara kreativ till och med när man inte känner för det.
Man får lära sig vad som är rätt och fel, att det finns otroligt många regler och faktorer att väga in så fort man gör något.
När man klipper eller färgar är det inte bara att göra.
Ingenting blir enkelt och spontant.

Jag älskade att utbilda mig till frisör, jag har aldrig blivit så utmanad att ständigt tänka om och göra nya saker.
Jag saknar skolan något fruktansvärt för att man lärde sig något varje dag.
Det var bra lärare med en enorm kompetens och fina ordentliga lokaler!
Vi fick börja klippa första dagen och lärde oss både grunderna och mer avancerade frisyrer.

Jag tror att många föreställer sig att frisöryrket är extremt glamouröst, det är det inte, MEN det är fruktansvärt roligt!

Om du planerar att hyra stol eller öppna egen salong

Om du vill starta egetföretag så kan du absolut gå en skola som inte är godkänd av frisörföretagarna.
Då måste du jobba i tre år innan du får ta din gesäll. Det är alltså den vägen jag har valt att gå
Du får alltså göra gesällprovet och få ett "riktigt" bevis på att du är frisör.
Jag har alltså jobbat halva tiden och har därmed inget Gesällbrev.
Däremot ska jag absolut ta det så fort jag kan, egentligen bryr jag mig inte så mycket om ett gäsellbrev med tanke på att jag är min egen chef.
Men det känns ändå bra att ha ett bevis på att man klarar alla prov man ska klara osv.

Om du vill bli anställd

Vill du bli anställd så gäller helt andra saker.
Det är iof upp till varje salong om dom vill anställa dig trots att du inte gått en treårig utbildning.
Detta gäller alltså inte bara gymnasiet, du kan även välja en privat ubildning som är godkänd av frisörföretagarna.

Dock är det alltid samma sak. Du måste ha en utbildning på tre år.
det kan utföras på olika sätt.

Treåring utbildning /lärling

Gå en del i en privat skola och sedan bli anställd som exempelvis lärling eller praktikant, då kan du heller inte räkna med mer lön än en lärlingslön och i vissa fall ingen lön alls.
Sedan ta gesällen efter att du har gått färdigt dina totala tre år.

Du kan även gå bredvid en frisör i tre år, som lärling och sedan ta gesällen.
Då går man oftast på en lärlingslön och jag är inte helt på det klara med vem som betalar ut det osv. men kolla med arbetsförmedlingen!
Om du inte kommer in på frisörprogrammet på gymnasiet kan du även välja lärlingsprogrammet som finns i Ronneby, fråga din SYO konsulent om mer info.

Jag valde en privatutbildning för att jag var för gammal för gymnasiet när jag väl fick tummen ur och ville utbilda mig till frisör.
Jag kan även tycka att det är klokt att gå en allmänbildande linje på gymnasiet (jag gick samhälle) eftersom man inte vet vad man vill göra när man blir äldre.
Det som skrämmer mig är att marknaden är extremt mättad på frisörer och tyvärr känner jag en hel del tjejer som gick utbildningen med mig och även gymnasieutbildade tjejer som inte jobbar som frisörer idag. Det finns även möjligheten att man blir allergisk vilket är vanligare än vad man tror inom frisörbranchen och då kan man vara tvungen att sluta jobba som frisör.
Därför tycker jag det är klokt att ha en bra grund i bagaget. Dock är detta bara min åsikt.


Hur du väljer utbildning

Om du ska lägga pengar på att utbilda dig tycker jag absolut du ska göra en väldig massa reserch först.
Jag är fullt nöjd med min utbildning och kände absolut att jag kunde jobba som frisör efter utbildningen.
Dock lägger jag en hel del pengar varje år på att gå på kurser och visningar och ständigt lära mig mer!
Man är aldrig en fullärd frisör det kommer mera hela tiden!

Det man ska tänka på när man väljer en privat utbildning är att det ofta är stora klasser, och inte så jätte många lärare.
Då blir mängden hjälp man får begränsad. Har man svårt för att lära sig nya saker så får man helt enkelt jobba hårdare!

Mitt bästa tips är att gå in på http://www.frisorforetagarna.se/utbildning/ och läs vilka skolor dom godkänner.
Struntar du i om skolan är godkänd prova googla frisörskolor och se vad du får upp. det finns en hel uppsjö där ute!

Men som sagt vill du jobba som egen så är ju utbildningen samt dina betyg endast till för dig själv. dom har alltså ingen betydelse mer än att du ska klara av att göra Gesällen, om du nu vill det!



Jag med mitt stipendium för klasstrea på examensdagen Maj 2008

Kommentarer
Postat av: Sanne

Vi som går gymnasieutbildning frisör får ju numera räkna in skolåren som "erfarenhet" och får möjlighet att avlägga gesällproven innan skolans slut. Vilket känns mkt bättre, ingen annan vet ju om man är redo än en själv! :)

2009-10-14 @ 15:47:59
Postat av: emma

Hej!



Mitt hår är just nu mellanblont i hårbotten och underhåret är det mörkare just för att det känns som färgen gått ut. Har köpt hem ett blekningsmedel/färgning, som jag aldrig prövat på. schwarzkopf pärlblond heter den, och den bleker 2-4 nyanser.



Läste ett av dina inlägg och det stod att man kunde bränna sönder håret, eller att det tappas. Så nu börjar jag bli lite orolig och vet inte riktigt om jag törs. Har inte råd att gå till frisör, bör jag köpa något annat? För/nackdelar? Vill kunna färga det innan jul.



Tacksam för svar!:)



Kram

2009-12-21 @ 21:23:51
URL: http://emmatj.blogg.se/
Postat av: Stephy

Svar:Emma! Det är svårt att bleka ett hår, men att färga utväxten brukar ju gå helt ok så länge du inte släger ut det på längderna om dom är väldigt slitna, mitt råd är att vara försiktig, jag har tyvärr noll koll på blekning från butik för jag har aldrig använt någon :(

2009-12-21 @ 21:33:29
URL: http://stylebystephy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin