Hårtips till Blondiner!

Bild från google

Vad roligt att ni fortsätter fråga så bra frågor som jag kan skriva hela inlägg om!
Speciellt hur man ska sköta ett blond hår samt hur man får snyggaste färger osv är en vanlig fråga!
Så nu kör vi lite blonda tips!

* Färga INTE för ofta
Försök få en utväxt på i alla fall 3 cm innan du går och färgar utväxten! Jag är fullt medveten om att det känns som väldigt mycket men det är bättre att inte göra det för ofta för då både skonar du håret och din plånbok!
Kolla bara på SJP som är drottningen av utväxt och jävligt snygg!


* Platina blont?
Om jag ska vara 100% procent ärlig så tycker jag att om man ska ha riktigt riktigt platina eller vitt hår så bör det vara kort.
Ett långt blont hår är enligt min åsikt snyggare när det har lite liv och slingor i olika nyanser av blont!

Dessa bilderna tycker jag är klockrena exempel! Titta på Laurens färger, man ser väldigt snabbt att hon är snyggare i en mer livfull blond än en platina blond!


Robyn däremot som har ett kort hår är SUPER snygg i sitt vit/silvriga hår! Ju vitare dessto bättre!

OBS!! tänk på att detta är vad JAG tycker, jag är INTE ute efter att såra någon!

* F'ärga hos frisören!
Klart jag som frisör säger så tänker ni, och ja det gör jag helt enkelt för att jag har sett SÅ många som har bränt sönder sitt hår hemma! 
Det många inte inser är att om håret väl "bränns" sönder så kan man inte reparera det. Blir det så pass förstört så går det alltså bara att klippa bort.
Därför tycker jag att man ska färga det hos frisörern för ärligt talat tycker till och med vi att det är svårt med blonda hår!


* OM du färgar hemma
Se till att ha hjälp åtminstone, och då menar jag om du ska färga utväxten. ska du färga hela håret? Gå till frisör utan undantag!
När man färgar utväxten är det super noga att bara lägga i precis utväxten. så att man inte drar ut det på längderna, då kommer håret till sist trilla av!
Och tänk på att blekning har ingen specifik verkningstid utan håll koll tills du får färgen du vill ha! börjar det dock bränna/klia i hårbottnet så tvätta av!


* Bra skötsel
A och O för ett blont hår!
Kan låta som jag tjatar JA! Men verkligen, vill du ha ett fint blont hår så är det super viktigt med produkterna du använder i det.
Tvätta med produkter för skadat/slingat hår, användt alltid värmeskydd om du ska föna/ platta håret (gäller alla hår)
Borsta aldrig håret när det är blött. Det gäller alla hår oxå men speciellt blonda hår. Hår som blivit blekt blir mer porösa och speciellt när man tvättar håret så kan man känna att hårstråna nästan blir lite "klibbiga".
Det tovar ihop sig lättare och blir svårt att reda ut.
Det bästa är att spraya i lite spray balsam och låt det självtorka, red sedan ut det försiktigt! Om du borstar håret när det är blött kan det göra att du drar av fler hårstrån än nödvändigt!

Lumino contrast är ett schampo som vårdar slingat hår och ger extra näring till slingorna,
Absolut repair är en serie som reparerar på djupet!


* Silver schampo
Vi får ofta frågor om silverschampo och hur man ska använda det.
Jag kan börja med att säga att om du har VÄLDIGT gult hår så hjälper det inte.
Silverschampo bleker inte håret utan ändrar bara tonen på håret. Har du rätt ljushetsläge på håret men vill ändra tonen till en kallare/silvrigare ton, så är det silverschampo du ska använda.
Om dina slingor börjar kännas lite tråkiga kan man använda det för att fräscha upp håret och få en ny nyans.
Men du kan alltså inte ta ett super gult/oranget hår och tro att det ska bli ljusare, tyvärr!



* Tappar du hår?
Det där är en tricky fråga när det gäller att tappa hår.
Håret går nämligen igenom olika faser, och lika mycket hår som du tappar, lika mycket växer ut. Det kallas "Steady state".
Det är därför män ofta blir skalliga, för att dom får mindre av ett hormon i kroppen och de börjar tappa mer hår än vad som växer ut. 
Faserna gör även att du ibland kan tappa mer hår än vanligt, alltså att du plötsligt känner av att mycket hår faller av.
Håret påverkas även extremt mycket av stess! Kan säga att varenda år lagom till studenterna så har jag ett gäng tjejer som klagar på håravfall, det är alltid studenterna som stressar mer än vanligt.
Som jag skrev i tidigare inlägg så ät ordentligt och om du vill tillsätta extra vitaminer så finns det på apotek och hälsokost som man kan köpa! Exempelvis Silica


Kommentarer
Postat av: Sandra

så jäkla kul när du skriver om sånt här. Verkligen kanon! jag läser varenda rad =)

2009-08-16 @ 13:34:12
URL: http://sandiia.blogg.se/
Postat av: Stephy

Svar: Sandra! Verkligen roligt att höra! Försöker göra en lista på inlägg som jag ska skriva så det kommer flera! :)

men har du någon fråga så ställ den så skriver jag om det! :)

2009-08-16 @ 13:48:12
URL: http://stylebystephy.blogg.se/
Postat av: Jeanette aka redvelvet @ bdb

Riktigt bra inlägg Stephy! Keep it up!

2009-08-27 @ 20:35:16
URL: http://wsamurai.blogg.se/
Postat av: linn

ååh tack för tipsen! håller på att färga håret blont just nu och behövde verkligen några bra tips!:D

2011-02-13 @ 09:54:06
URL: http://linnsplace.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin