Glansigt hår!

Fick denna frågan idag av Ninni hur man får glansigt hår! Tänkte ta och slänga in lite tips på olika produkter osv!

Och tack Ninni för den fina kommentaren! :)

Ninni tog även upp att när hon färgar håret så får håret fin glans men som tyvärr mattas av ganska snabbt!
En regel som jag följer (oftast med vissa undantag) är att aldrig färga ett färgat hår! vilket betyder:
Om du färgar hela ditt hår med färg alltså INTE toning, så bör du inte lägga färg i HELA håret fler gånger.
det bästa är då att färga botten och TONA längderna.
En toning ger i regel betydligt mer glans och sliter inte på håret utan är mer vårdande! Glansen håller även längre!

Jag vet att jag tjatar om bra schampon osv, kan säga att jag i större delen missköter mitt hår ganska mycket (trotsa att jag är frisör) men det jag INTE snålar med är bra schampon!
Mitt hår är extremt glansigt och jag väljer alltid schampon efter håret. eller snarare vilket behov håret har!
Färgar / tonar du håret så använd gärna Schampo och balsam för färgat hår! det gör att håret håller sig glansigare och färgintensiteten håller sig längre!

Mitt tips är Loréals Vitamin Colour, den använder jag i mitt hår.
Luktar otroligt gott och gör håret mjukt, glansigt och färgen håller längre. Schampot kostar 160 kr hos frisör och balsam 170 kr.
Loreal har även väldigt bra budget allternativ som heter Nutrigloss som säljs i vanligt handel, vet inget exakt pris men gissar på runt 35-40 kr?



Glansdroppar är ju en produkt som ger håret väldigt mycket glans och gör håret mjukt och lättskött, dock kan den tynga om man använder för mycket i håret. Fördelen är att dom är väldigt dryga och räcker länge!
Min favorit kommer även här ifrån Loréal och heter Liss Control, kostar ca 164 kr hos frisör
Det finns även så kallade glans sprayer som ger riktigt mycket glans till håret, dock kan sprayer ibland bli lite "hårda" ungefär som ett hårspray fast med mindre stadga, är man lockig är det lättare med ett spray då det fördelar sig jämnare då!
Loréal Gloss Control ger lite stadga och mänger med glans! Får man statiskt hår är denna verkligen super! kostar cirka 155 kr hos frisör!



Tänkte lägga till lite budget produkter med som inte kostar lika mycket som frisörprodukterna men som är väldigt bra!
Exempelvis Kicks och Åhlens säljer en hel del bra märken som oftast kostar lite mindre än vad dom gör hos frisör. Där finns även märken som Björn Axén och Toni & Guy samt ett av mina favorit märken Citré Shine!

Citré Shine har en hel serie för glansigare hår, och där kan man absolut hitta just den produkten man söker beroende på vad man har för hårtyp!
Själv brukade jag använda Citré Shine Anti Frizz! ligger runt 70-90 kr

Tigi är i regel inget billigt märke och kan oftast inte kallas för budget, men måste säga att Tigi Spray Shine inte är så farligt dyr faktiskt och gör att håret blir glansigt och snyggt utan att tynga ner! ligger på cirka 120 kr!

För dom som gillar mer naturliga allternativ varför inte prova The body shops Grapeseed Glossing Serum? kostar 139 kr



Och gratis tipset! KALLT VATTEN! avsluta duschen med att spola håret med kallt vatten, det sluter håstråt och gör det glansigare!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Tusen tack för detta inlägg! Jag noterar på en lapp som jag lägger i plånboken inför mitt nästa schampoo-köp! Förstår dock inte riktigt hur jag ska göra med färgningen, jag vill ju att hela håret ska ha samma färg samt att färgen inte ska tvättas ur så att de grå håren syns igen. Jag vill kunna färga håret ofta så jag gör det hemma (för dyrt att färga ofta hos frisören) och då är det ju svårt att använda två produkter, dvs en toning och en färg utan att det blir färgskillnad...

2009-08-15 @ 18:49:16
Postat av: Josephine- Makeuponista

Jag använder också vitamino color, älskar doften! =)

2009-08-15 @ 19:10:30
URL: http://makeuponista.wordpress.com
Postat av: Sarah

Hej, jag undrar om du kan hjälpa mig med en sak. Jag DYRKADE citre shines produkter för ett par år sedan, sen flyttade jag utomlands, kom hem igen, och hittade inte de någonstans.

Vet du om de fortfarande finns att köpa?



mvh Sarah

Postat av: Stephy

HEJ Sarah! sist jag kollade fanns dom på Kicks och Åhlens, men det var ett tag sedan! kram!

2010-09-24 @ 23:09:10
URL: http://stylebystephy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin