Invandring eller utvandring?

Jag känner att jag måste skriva lite om det här med invandring eftersom min vän jennie (thestoryofjennie.blogg.se) påbörjade ett inlägg om att en del invandrare uppför sig illa i Sverige osv.

Jag blir inte alls irriterad på det Jennie skriver, för jag förstår hennes frustration.
hennes ilska gentemot dom som slagit ner både hennes bror och hennes systers pojkvän.
det är fullt förståligt.

det jag blir irriterad för är att det är så många som anser att Sverige "tar emot utlänningar med öppna armar".
Jo visst.
vi tar imot mycket invandrare vilket jag tycker är bra.
Varför ska vi stänga våra gränser för människor som behöver hjälp?
sedan kan jag tycka att det är jävligt synd att dom tar in så mycket invandrare att dom placeras i varenda förort som finns i Sverige, där dom inte har något behov utav att lära sig språket och sederna.

MEN! Det är PRECIS samma sak som alla svenskar som har "landställen" eller bosätter sig permenent i Spaninen.
där finns det "svenska kolonier" där allt står på svenska, maten är köttbullar och pyttipanna. ingen lär sig språket för dom har sitt egna lilla sverige på varmare bräddgrader.

det irriterar mig, att ingen tänker snäppet längre. säger att dom inte vill lära sig svenska, att dom bara pratar sina egna språk.
tänk dig själv om det blev krig i sverige, och vi blev tvugna att fly till exempelvis afghanistan eller Irak, där deras seder är välidgt annorlunda än våra.
skulle ni gladeligen dra på er en slöja? sluta jobba? följa koranen? och lära er arabiska? inte få titta män i ögonen? inte hälsa på folk på stan?
Det jag menar är att Sverige har en enorm frihet.
vi är så frisläppta och liberala att vi inte kan förstå att andra inte är det.

jag skulle då inte vilja vara tvungen att gå i slöja eller lära mig arabiska, bara för att deras seder säger det.
jag anser att människan ska ha en fri vilja och därför tycker jag att dom ska få välja själva vad dom ska tro på. jag tänker inte köra ner dom svenska åsikterna i halsen på någon.

Det är lätt för oss "svenskar" att anse att vi "tar hand om" invandrarna, dom går på bidrag, dom jobbar inte osv.
ärligt talat så tror jag att det är fler svenskar som går på bidrag än invandrare. bidrag innefattar även BOSTADSBIDRAG och alla andra bidrag som man kan få för att kunna leva lättare. varför ska någon som fötts i detta landet ha större rättighet till att få ett skäligt liv än någon som inte fötts i Sverige?

Och att säga att vi tar hand om invandrarna tycker jag är bull shit.
det kommer hur många akademiker som helst från andra länder, läkare, forskare, sjuksköterskor ja allt möjligt. men Sverige anser inte att deras utbildning är värd något, så dom kör Taxi, tunnelbanetåg och städar.

Hur många Svenskar är det som kör taxi? Hur många Svenskar är det som städar tunnelbanor och kör tunnelbanetågen? hur många svenskar gör SKIT jobben som inte kräver någon direkt utbildnin som idag ofta sköts av någon med hög utbildning bara från fel land?
Och jag säger inte att det bara är invandrare som gör dom jobben, men att säga att vi tar hand om dom?
Det tycket jag personligen är lite väl självupptaget att säga.

Jag är själv invandrar barn, eller ja till hälften, min pappa är från Peru, dom som läst min blogg vet kanske det.
När min pappa kom till sverige så var det annorlunda, då behövde Sverige invandrarna, då kallades det arbetsinvandring.
Han kom till Sverige efter 3 månader på en bananbåt.
Fick lära sig Svenska och fick välja vilket yrke han ville, han valde elektriker. och idag är han sjukt framgångsrik. och han förtjänar det. han har jobbat sig från noll till hundra.

MEN. fördelen han hade var att han inte placerades i rosengård i ruttnande lägenheter med hoppet om att klara sig själv.
på den tiden behövde sverige invandrarna, arbetsinvandrarna. Nu placeras en familj på 10 pers i en tvåa i rosengård.

Men jag älskar Sverige för att det är ett mångkulturellt land, jag älskar att Sverige tar imot invandrare och flyktingar, att vi hjälper människor som vi uttrycker det. Ja vi hjälper dom från döden. Vi hjälper dom att kunna leva vidare i ett nytt land.

Jag kan säga att jag har också fördommar, exempelvis när jag går till gymmet, ibland är det säkert 12 killar där med utlänsk härkomst, och jag kan bli illa till mods av den anledningen att dom aldrig slutar titta på¨en. och jag känner mig hemsk, varför har jag såna fördommar när jag själv är barn till en invandrare, när jag själv har fått rasismen uppkörd i ansiktet?
jag vet inte. men fördommarna finns där. och det gör mig besviken på mig själv.

När jag var tio år och kom hem från stallet så gick jag genom källaren när jag skulle upp till lägenheten. så fort jag öppnade källar dörren fick jag en chock.
hela väggarna var nerklottrade med hakkors, texten döda Salazar över allt.
Jag visste inte vad jag skulle göra, jag åkte hissen upp, och på vår ytterdörr ännu ett hakkors och en teckning av min far hängandes i en snara.
Och detta är en man som jobbat sig upp till toppen, som sliter varje dag för att försörja sin familj i Peru och ta hand om sina tre barn och fru i Sverige.
Som betalar BETYDLIGT mer skatt än vissa idioter som anser att invandrare bara lever på våra skattepengar.


suck långt inlägg. sorry men det ligger mig varmt om hjärtat och jag blir grymt upprörd när jag läser vissa kommentarer som Jennie fick.

jag vill avsluta med ett citat från Mona Sahlin:
"Om alla Sveriges invandrare skulle stanna hemma för en dag, så skulle hela Sverige stå till,"
dom jobbar överallt, städar gator och torg, pizzerian på hörnet , kör tunnelbanor och taxi, ja överallt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blog Widget by LinkWithin